Yogafilosofi på mattan

Att stretcha kropp och tanke. Ordet yoga anses betyda förening. Att förena kropp och tanke. Kroppen yogar och jag reflekterar.

_S9A9037.jpg

Viparita Karani

Upp-& nervänd position — Nya perspektiv

Sträcker ut ryggen, får tunga ben att kännas lättare och stillar sinnet.

Perspektiven vänds upp och ner. Ser jag då saker på ett annat sätt?


_S9A9121_2.jpg

Virabhadrasana

Krigaren — Att kriga utan att kriga

Stärker benen och ger ökad uthållighet.

Envisa tankeloopar kommer till ro. Vilket tankekrig pågår i dig – går det att sluta fred?


_S9A9025.jpg

Balasana

Barnet — Att släppa taget i en paus  

Sträcker ut ryggen och mjukar upp höften. En återhämtande och lugnande position som ger tid att hämta andan.

En paus som blir till ett mellanrum. Kanske är det i mellanrummen vi är som klokast?

_S9A9114_2.jpg

Eka Pada Rajakapotasana

Enfotad kungsduva — Att behålla riktningen

Sträcker ut låret och höften. En position som kan tyckas krånglig. Jag anpassar det som behövs men behåller riktningen.

Kan en kungsduva med bara en fot ändå vara en stolt duva?

_S9A9190.jpg

Jnana Mudra

Tummen o pekfingret möts — Att vara i dåtid, framtid och nuet

Tummen och pekfingret nuddar varandra lätt.

Tummen får symbolisera dåtiden och pekfingret framtiden. Mitten där dom möts blir till nuet. Tre delar av varande – alla viktiga på sitt sätt. Vad behöver du mer eller mindre av; dåtid, nu eller framtid?

_S9A9197.jpg

Garudasana

Örnen — Att vilsamt fästa blicken

Sträcker ut musklerna mellan skulderbladen.

Hitta en punkt, fokusera och låt sedan blicken mjukna. Vad behöver ditt örnöga zooma in på – eller zooma ut ifrån?

_S9A9140.jpg

Uttanasana

Framåtfällning — Att fälla sig framåt och vända sig inåt

Sträcker ut baksidan av låret och kan mildra ryggont.
Traditionellt anses framställningar ha en lugnande effekt på kroppen.

Hur vänder jag mig inåt?

_S9A9110_2.jpg

Vasisthasana

Sidoplanka — Att orka stå kvar lite till

Stärker handleden, axelleden och magmusklerna. Dra in kraften mot mitten av kroppen.

När livet kräver att du står stadigt som en ekplanka – vad säger du till dig själv för att orka?

_S9A9085_2.jpg

Parsva Sukhasana

Sidotippning — Att sitta bekvämt och tänja på gränserna

Sträcker ut hela sidan av överkroppen och underlättar för andningen.

Hitta din bekvämlighetszon och våga sedan gå utanför den. Vad behöver du mer eller mindre av – bekvämlighet eller utmaning?

_S9A8995.jpg

Navasana

Båten — Att ta ett steg i taget 

Stärker magen, ryggen och höften.

Alla steg räknas. Som när vi byggde en båt – skrovet byggdes först. Kan du vara förnöjsam där du är i ditt bygge?

_S9A9146.jpg

Navasana

Preparation för båten — Att vara nyfiken

Kopplar på och förbereder magmuskulaturen.

Betrakta något vardagligt som om det vore första gången. Vad i ditt liv kan du behöva se med en nybörjares blick?

_S9A8971.jpg

Parivrtta Sukhasana

Vriden sittande position — Förnöjsamhet

Ger en vridning från höften och sträcker ut ryggen. Att vrida lagom mycket och inte köra över kroppens signaler.

När kämpar jag mer än vad jag behöver?